مقالات آموزشی اتیسم

آیا شما هم احساس می کنید که کودکتان دستورات شما را متوجه نمی‌شود؟

پردازش شنیداری؛ یکی از مهمترین مهارت­‌های شنیداری است که کسب کلام و برقراری ارتباط صحیح بدون آن، عملا غیر ممکن است.

پردازش شنیداری به بیان ساده به معنای آن است که فرد صحبت های شریک ارتباطی و اطرافیان را درک کرده و معنای صحیح آن را برداشت نماید. اگر پردازش شنیداری در سطح مناسبی باشد کودک تحلیل و دریافت درستی از گفته های شما و اطرافیان پیدا کرده و واکنش مناسب کلامی یا رفتاری از خود نشان خواهد داد.

اختلال در پردازش شنیداری یکی از مهمترین اختلالاتی است که اکثر کودکانی که دچار اختلال در گفتار و زبانند با آن مواجه هستند.

این اختلال منجر به عدم درک گفته­های اطرافیان و گفتارهای محیطی در کودک شده و نتیجه­ی آن شکست­های ارتباطی پی در پی است که گریبان کودک را میگیرد و او را بیش از پیش منزوی و گوشه­گیر می کند. به دلیل عدم توان برقراری ارتباط صحیح و عدم رفع نیازها، گاه کودکان بی قرار شده و سعی می کنند با به کار بردن رفتارهای پرخاشگرانه نیاز خود را رفع کنند. بعلاوه، این اختلال منجر به آن می شود که اطرافیان و به ویژه همسالان نیز اشتیاقی به ارتباط با کودک از خود نشان ندهند که این امر به صورت تصاعدی به عوارض اختلال می افزاید.

 

از جمله مواردی که در ایجاد این اختلال موثر هستند می­توان به این موارد اشاره کرد: برخی داروهای شیمایی مورد استفاده مادر حین بارداری که ممکن است به رشد مغزی جنین آسیب برساند، آسیب­های حین تولد از جمله هایپوکسی و هر عاملی که منجر به آسیب بافت مغز گردد، تشنج، تروما، عدم رشد مناسب مغز جنین، آسیب هایی که رشد مغز بعد از تولد را دچار اختلال می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *