ارزیابی جامع باید به منظور تشخیص دقیق تر و صحیح تر و به صورت جامع و کامل انجام شود و این ارزیابی بهتر است توسط تیمی از متخصصین شامل روانپزشک  کودک ، روانشناس ، گفتار درمانگر و کاردرمانگر صورت گیرد.

در فرایند ارزیابی است که از وجود یا عدم وجود این اختلال توسط متخصصصین اطمینان حاصل می‌کنید. امروزه در تمام دنیا متخصصانی وجود دارند که در حیطه های اتیسم فعالیت دارند اما ارزیابی این کودکان جهت تشخیص دقیق و به موقع بایستی با تست های استاندارد شده انجام می شود.

ارزیابی و غربالگری

در اختلال اتیسم، غربالگری در خصوص تشخیص روند رشد طبیعی و غیرطییعی  بسیار حائز اهمیت است  که جهت تشخیص به هنگام ، مداخلات بهنگام و کاهش نگرانی والدین در خصوص تایید یا رد این اختلال کمک کننده هستند. با افزایش میزان شیوع این اختلال ، تاکیدی بر اهمیت غربالگری و تشخیص  زود هنگام جهت مداخلات بهنگام امری ضروری است.

غربالگری با استفاده از ابزارهای M-CHAT-R/F, QCHAT صورت خواهد گرفت و مطابق با الگوریتم نتیجه گیری٬ موارد مثبت برای ارزیابی کامل تر ارجاع داده خواهند شد. موارد مذکور با استفاده از مجموعه ابزارهای  ADI-R و CARS  و نظر بالینگران با تجربه٬ مورد تشخیص گذاری قرار می گیرند و مواردی که نهایتاً مبتلا به اختلالات طیف اتیسم تشخیص داده شوند به فرآیند ثبت وارد می شوند. برای این افراد همچنین فرم محقق ساخته شامل اطلاعات فردی و خانوادگی و عوامل خطر تکمیل خواهد گردید.

♦ جهت انجام آزمون تخصصی غربالگری اینجا کلیک کنید. ♦