اخبار انجمن اتیسم همدان, اخبار سال 1402, اخبار نیمه ی اول سال 1402

نورپردازی آبی رنگ آرامگاه بوعلی سینا در شب 13 فروردین به مناسبت روز جهانی اتیسم

آرامگاه بوعلی سینا،پزشک نامدار و پرآوازه ی ایرانی در شب ۱۳ فروردین، به مناسبت روز جهانی اُتیسم، به همت انجمن اُتیسم همدان و اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان به رنگ آبی درآمد.

این حرکت نمادین،به منظور حمایت از خانواده ی اتیسم و یادآوری روز جهانی اتیسم صورت گرفته است.روز جهانی آگاهی از اتیسم، روز افزایش آگاهی آحاد جامعه در مورد این اختلال است، زیرا تنها آگاهی می تواند منجر به پذیرش آن شود. این روز برای انتشار این پیام مهم است که مشکل، معلولیت فرد نیست، بلکه دیدگاه جامعه نسبت به توانایی های اوست و باور کنیم افراد با اختلال اتیسم، فقط متفاوت هستند، تا در پذیرش”منحصر به فرد بودن” و “متفاوت بودن”، متحد شویم و بتوانیم افراد با اختلال اتیسم را بپذیریم و درک کنیم.

اُتیسم اختلالی عصبی-رشدی است که در سه سال اول زندگی بروز می‌کند و مادام العمر است، شاخصه‌ی اصلی آن نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه‌ای و خزانه‌ی رفتاری، حرکتی و… محدود می‌باشد.این اختلال بر روی درک افراد از دنیا و تعاملاتشان با افراد اثر می‌گذارد. افراد دارای اُتیسم، دنیا را متفاوت تر از بقیه می‌بینند، می‌شنوند و حس می‌کنند.

اُتیسم بیماری نیست و درمان دارویی قطعی نیز ندارد، اما با توانبخشی فرد دارای اُتیسم می‌تواند مهارت کسب کرده و زندگی مستقلی داشته باشد و همچنین نبوغ خاصی را از خود نشان دهد. اُتیسم بودن به صورت‌های متفاوتی در رفتارهای فرد دارای اُتیسم نمایان می‌شود.بعضی از افراد دارای اُتیسم، مشکلات همراه دیگری نیز از جمله کم‌توانی ذهنی، اختلال یکپارچگی حسی، اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه، صرع و مشکلات گوارشی دارند؛ که به معنای این است که این افراد نیازمند سطوح حمایتی مختلفی هستند!

ما در انجمن اتیسم همدان در تلاشیم تا در روز جهانی  اتیسم، در تغییر نگرش به افراد دارای اتیسم در شناخت و احقاق حقوق شان به عنوان شهروندان جامعه، همانند دیگرشهروندان این جامعه و تصمیم بر زندگی مطابق با علایق و ترجیحات خود، نقش خود را به خوبی ایفا کنیم. افتخار ما بر این است که با تمام توان و دانش سازمانی خود و همکاری شرکای اجتماعی، موسسات غیردولتی، مراکز علمی و صاحب نظران بر غنای برنامه های خدمت رسانی به این گروه از جامعه هدف افزوده ایم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *