مقالات آموزشی اتیسم

بهترین زمان مواجهه‌ی کودک با زبان دوم چه سنی است؟

یکی دیگر از عوامل موثر در بروز این اختلال که امروزه بسیار شایع شده است در معرض زبان دوم غیرکاربردی( زبانی به جز زبان مورد استفاده روزمره والدین و اطرافیان) قرار گرفتن کودک به مدت طولانی است که آسیب بسیاری به توان پردازش شنیداری زبان مادری کودک وارد می کند. امروزه خانواده­های بسیاری به مراکز گفتاردرمانی با این شکایت مراجعه می کنند که کودک ما حرف­های ما را متوجه نمی­شود که متاسفانه با ارزیابی اولیه مشخص می شود که بسیاری از این کودکان روزانه چندین ساعت را صرف تماشای انیمیشن یا کلیپ­های به زبان انگلیسی می­کرده­اند!

 

تماشای برنامه­‌های ویدئویی اعم از فیلم، انیمیشن یا کلیپ در سنین زبان آموزی (بدو تولد تا 5 سالگی) وقتی بیشتر از نیم ساعت یا یک ساعت در روز را به خود اختصاص دهد مشکلات عدیده‌­ای را در مسیر رشد شناختی، زبانی و گفتاری کودکان ایجاد می­‌کند! زمانی که کودک مشغول تماشای ویدئوهاست نسبت به اتفاقات پیرامونی اعم از ارتباطات و تعاملات فردی و اجتماعی در طول روز غافل شده و در نتیجه در این زمینه، مغز کودک محرک های لازم را دریافت نمی­‌کند! و این امر به تدریج منجر به تنبلی قسمت­‌های مسئول مغز کودک در این رابطه می گردد که در نهایت به رفتار و الگوی ارتباطی ناپخته­‌ی کودک می‌انجامد. زمانی که رفتار کودک ناپخته و غیر طبیعی گردید رفتار والدین و اطرافیان نیز با وی به همان نسبت غیرطبیعی می­‌گردد و این امر به صورت تصاعدی بر شدت اختلال می­‌افزاید!

حال بحران از آنجا شدت می­یابد که این تماشای تلویزیون و کلیپ­‌های موبایلی علاوه بر ساعات بیش از حد، به زبان انگلیسی نیز باشند! در واقع در این حالت زمانی که ساختار زبانی و ارتباطی کودک در حال شکلگیری است کودک با الگوی زبانی دیگری مواجه شده است که از منظر صرف و نحو کاملا با زبان فارسی یا زبان مادری متفاوت است! بعلاوه این زبان در محیط منزل و محله و … کاملا غیرکاربردی است!

مواجه‌­ی با این زبان قبل از شکل‌­گیری و قوام زبان مادری، منجر به آن می‌­شود که کودک قراردادهای لازم را با خود جهت ذخیره­ی اطلاعات زبان مادری به خوبی انجام ندهد و در نتیجه، کودک گفته‌­های اطرافیان را متوجه نخواهد شد! مثل آنکه شما وارد کشوری شوید که زبان آنان را متوجه نمی شوید و چون آگاه به قراردادهای زبانی آن کشور نیستید در نتیجه، ناتوان از پردازش گفته‌های آنان خواهید بود. این مثال مشابه حالتی است که کودک دچار اختلال پردازش شنیداری تجربه می کند.

 

به عنوان یک نکته‌­ی اولیه توصیه می شود که کودکان خود را قبل از کامل شدن فرآیند کسب زبان مادری، در معرض زبان دوم قرار ندهید! زبان مادری تقریبا در سنین 4 تا 5 سالگی، پایه­های اصلی خود را تکامل می­بخشد. به همین دلیل آموزش زبان دوم را به بعد از تکمیل این فرآیند موکول کنید تا کودک خود را از عوارض اختلال پردازش شنیداری مصون بدارید.

 

در ادامه­ی مباحث به راهکارهای پیشگیری از اختلال پردازش شنیداری و همچنین نکات درمانی لازم در این حیطه اشاره خواهد شد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *