مقالات آموزشی اتیسم

تاثیر مراجعه‌ی به موقع جهت دریافت خدمات توانبخشی در روند گفتاردرمانی

 

هرچه کودک در سنین پایینتر خدمات توانبخشی دریافت کند احتمال رشد و نرمال شدن کودک بسیار افزایش می یابد. البته این نکته حائز اهمیت است که مراجعه به کلینیک های توانبخشی حتما با تحقیقات قبلی صورت پذیرد چراکه کار با کودکان اتیسم بسیار وابسته به تجربه ی درمانگران است اینکه تاچه حدی در حوزه‌ی اتیسم فعالیت کرده اند و تجربه دارند.

پس این ضرورت وجود دارد که والدین بلافاصله بعد از آنکه متوجه شدند که کودکشان از نظر تکامل رفتاری و ارتباطی دار تاخیر است به کارشناسان و متخصصین توانبخشی مراجعه کرده و خدمات لازم را دریافت کنند.

نکته ی مهم آنجاست که سن طلایی رشد ارتباطی و رفتاری کودک، زیر پنج سال است. اگر کودک در این سن طلایی خدمات توانبخشی را دریافت نکند احتمال غیرنرمال شدن گفتار و رفتار کودک بسیار بالا رفته و نشانه¬های اتیسم ماندگار می شوند!

❌دقت در زمان و آغاز استفاده از داروهای روانپزشکی❌

به استناد منابع علمی و گفته ی متخصصان روانپزشکی و مغز و اعصاب، بهترین زمان آغاز استفاده از داروهای روانپزشکی زمانیست که کودک بعد از گذشت حداقل 2 ماه از دریافت مستمر خدمات گفتاردرمانی، کاردرمانی و رفتاردرمانی همچنان نتواند جلسات توانبخشی را تحمل کند و بیش فعالی و نقص توجه کودک این اجازه را به کودک ندهد که با گذشت دوماه از دریافت خدمات توانبخشی، سطوح شناختی، رفتاری و ارتباطی اش رشد محسوسی را تجربه کند. در این حالت این ضرورت احساس می شود که داروهای روانپزشکی می تواند تا حدی رفتارهای کودک را کنترل کرده و منجر به رشد کودک گردد. البته به این نکته می بایست دقت شود والدین نبایستی این تصور را داشته باشند که استفاده از داروهای روانپزشکی قرار است به صورت دائمی استفاده گردند. در واقع پس از آنکه ثبات رفتارهای کودک در کلاس ارتقا یافت و ملکهه های رفتاری صحیح کودک شکل گرفت خانواده¬ها می توانند با مراجعه‌ی مجدد به روانپزشک و گزارش این امر به وی و با مشورت ایشان به تدریج داروهای روانپزشکی را حذف نمایند. چراکه استفاده ی دائمی داروهای روانپزشکی عوارض متعددی خواهند داشت.

یک نکته ی مهم دیگر این است که والدین باید دقت نمایند که اگر با مراجعه به مراکز توانبخشی بلافاصله به آن ها توصیه شد که سریعتر مصرف داروهای روانپزشکی را آغاز کنند حتما قبل از اقدام، از چند درمانگر اتیسم دیگر هم در این زمینه مشورت بگیرند چرا که بعضا مشاهده میشود که برخی از درمانگران از سر پایین بودن تجربه و یا مسائل دیگر این تجویز را انجام میدهند. در صورتی که باید به کودک حداقل فرصتی دوماهه داد!

البته باید دقت کرد که کودکی که تشنج دارد بلافاصله باید دارو دریافت نماید و این بیماری از قاعده ی مذکور مستثنی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *