ماموریت انجمن خیریه اتیسم همدان ارتقاء راه حل های لازم و کمک به شناخت اختلال طیف اتیسم اختصاص داده شده و هدف ما کمک به رفع نیازهای افراد مبتلا به اتیسم و خانواده های آنها از طریق حمایت و پشتیبانی می باشد. همچنین افزایش درک و پذیرش افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم و پیشبرد تحقیقات در مورد علل و مداخلات بهتر برای این اختلال و شرایط مرتبط با آن از جمله دغدغه های ما می باشد.

در همین راستا انجمن اتیسم همدان در شاخه های گوناگونی اقدام به خدمت رسانی به اعضای خانواده خود کرده است:

 

  • معاینات روانپزشکی

با توجه به اهمیت بالای خدمات روانپزشکی در فرایند درمانی اختلال طیف اتیسم،در حال حاضر معاینات روانپزشکی در انجمن به صورت هفتگی توسط دکتر افخمی ارائه میشود.

 

  • ارزیابی و غربالگری

کودکان مشکوک به اختلال اتیسم، با اجرای ازمون های گوناگون و استاندارد توسط تیمی از متخصصین شامل روانپزشک  کودک ، روانشناس ، گفتار درمانگر و کاردرمانگر و…  مورد ارزیابی جامع و غربالگری قرار میگیرند تا برنامه ی درمانی آنان در سریع ترین زمان ممکن اجرایی شود.

  • کاردرمانی

کاردمانی با دخالت در حوزه های مهارت اجتماعی،شناختی،رفتاری،توانبخشی،پردازشی و.. نقش بسیار بالایی در روند مداخلات درمانی کودکان اتیسم ایفا میکند.به همین منظور کلاس های کاردمانی انجمن اتیسم همدان به صورت روزانه توسط خانم دکتر .مهدیه سیدی و آقای امینی برگزار میشود.

  • گفتاردرمانی

گفتاردرمانی یکی از مهم ترین مداخلات درمانی در برنامه کلی درمان طیف اتیسم می باشد.گفتار درمانگران به افراد مبتلا به اتیسم کمک می کنند تا ساختارهای ارتباطی و مهارت های اجتماعی مورد نیاز در محیط های مختلف مانند خانه، محل کار و مدرسه را یاد بگیرند.به همین منظور کلاس های گفتاردرمانی انجمن اتیسم همدان در حال حاضر به صورت روزانه توسط خانم شفیع برگزار میشود.

  • رفتاردرمانی

رفتاردرمانی یکی از مؤثرترین مداخلات برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم است. به طور کلی رفتاردرمانی کودکان اتیسم، شامل بررسی دقیق رفتار فعلی و کار بر روی برخی از آن رفتارهایی است که باید تغییر کنند. درمانگران از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا رفتارهای مثبت را افزایش و رفتار منفی را کاهش دهند و مرتباً میزان موفقیت و شکست را نیز بررسی می‌کنند؛ با این کار مشخص می‌شود که کودک پیشرفتی داشته است یا خیر. اگر پیشرفتی مشاهده نشود درمانگر روش خود را اصلاح خواهد کرد.درحال حاضر خدمات رفتار درمانی انجمن اتیسم همدان به صورت روزانه ،توسط خانم علیگلی انجام میشود.

  • توانبخشی شناختی

از دیگر مشکلات کودکان دارای اختلال اتیسم مشکل در توجه، تمرکز، توانایی درک احساسات، اهداف و نقطه نظرات دیگران، عملکردهای اجرایی سطوح بالا نظیر قضاوت، محاسبات، برنامه ریزی و یادگیری علوم پایه متناسب با سن کودک می باشد. کار درمانی ذهنی نقش بسزایی در بهبود این اختلالات دارد.

  • کاردرمانی حسی حرکتی

از جمله مشکلات حسی حرکتی شایع در بین کودکان دارای اختلال اتیسم، مشکل هماهنگی حرکتی، تعادل و مهارت های حرکتی ظریف است که کار درمانگران با توجه به آموزش های تخصصی که داشته اند می تواند نقش بسزایی در درمان و بهبود این مشکلات داشته باشند.

  • بازی درمانی

کاردرمانگران انجمن اتیسم با اجرای بازی هایی متناسب با سن و شرایط کودکان،سعی در بهبود رشد شناختی، هیجانی، اجتماعی، درکی و حرکت کودک دارند.

  • مداخلات روانشناختی

روانشناس انجمن  با استفاده از دانش روانسنجی اقدام به ارزیابی رفتاری شناختی کودک می نماید با استفاده از تکنیک های رفتار درمانی اقدام به ثبت رفتارهای نابهنجار و اصلاح آن می باشد.

  • بهبود مهارت های ارتباطی

در راستای بهبود و ارتقای مهارت های اجتماعی کودکان اتیسم،کاردمانگران انجمن ،مهارت های روزمره زندگی  (BADL) را به مددجویان خود آموزش می دهند.این آموزش ها شامل غذا خوردن، توالت رفتن، پوشیدن و در آوردن لباس، شانه کردن موها و ، استفاده از امکانات عمومی نظیر اتوبوس، تلفن و …می باشد.

  • مداخلات پردازش حسی

درصد بالایی از کودکان دارای اتیسم، مشکلات پردازش حسی دارند. آنها ممکن است صداهای محیط را بیش از حد نرمال درک کنند و یا صداهایی که باید به آن توجه کنند را نادیده بگیرند. ممکن از در آغوش کشیده شدن متنفر باشند و اذیت شوند و یا اقدام به خودآزاری کنند. ممکن است بسیار منفعل و ساکن باشند و از حرکت اجتناب کنند و یا بشدت پر جنب و جوش بوده و کلیشه هایی نظیر دور خود چرخیدن داشته باشند. کار درمانگران در ارزیابی و درمان این مشکلات نقش بارزی ایفا میکنند. ممکن است یک درمانگر علاوه بر جلسات درمانی، رژیم حسی ویژه ای را برای کودک در نظر گرفته و جهت اجرای آن در خانه و مدرسه اقدام به آموزش والدین و مربیان کند.