اخبار انجمن اتیسم همدان, اخبار سال 1402, اخبار نیمه ی اول سال 1402

مصاحبه ی مدیرعامل انجمن اتیسم همدان با شبکه ی استانی همدان به مناسبت روز جهانی اتیسم 1402

♦ انجمن اتیسم همدان به مناسبت هفته ی جهانی اتیسم برنامه های گوناگونی را برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی اجتماعی در خصوص این اختلال در دستور کار خود قرار داده است که مصاحبه با شبکه ی استانی همدان یکی از آن ها می باشد.

♦ در این گزارش تلوزیونی ،آقای پناهی نژاد ، مدیرعامل انجمن اتیسم همدان ضمن تبریک سال نو و آغاز ماه عبادت و بندگی عنوان کرد:

اتیسم اختلالی عصبی – رشدی – تکاملی است که با نقص در تعاملات و ارتباطات اجتماعی و پردازش حواس و ادراک و بروز رفتار های کلیشه ای شناخته میشود.به دلیل اهمیت و گسترش این بیماری روز دوم آوریل،مصادف با 13 فروردین ماه، از طرف سازمان ملل، روز جهانی آگاهی بخشی اختلالات طیف اتیسم نام گذاری شده است. کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم به دلیل وجود محرک های محیطی، دچار به هم ریختگی حسی میشوند و رفتارهای متفاوتی را از خود بروز میدهند که این رفتار های برای عموم مردم نامعقول و ناشناخته است. همین امر باعث میشود این کودکان گاها بی تربیت خوانده شوند و فشار بالایی به خانواده ی آن ها وارد شود.تلاش انجمن اتیسم همدان بر این است که پذیرش و درک جامعه را نسبت به این کودکان افزایش دهد.

طبق تحقیقات صورت گرفته در ایران، از هر 55 کودک متولد شده، 1 کودک مبتلا به این اختلال می باشد. از آنجایی که تشخیص زودهنگام و به هنگام این اختلال نقش بسیار بالایی در کنترل آن دارد،اطلاع رسانی عمومی و آگاهی خانواده ها از علائم این بیماری اهمیت بسیار بالایی دارد.علائم مهمی که خانواده ها باید به آن توجه داشته باشند عبارت اند از :

1.عدم برقراری تماس چشمی

2.عدم واکنش به اسم خود

3.نداشتن کلام یا بی هدف بودن کلام

4.ناتوانی در برقراری ارتباط و بازی با همسالان خود

5.بازی غیرمعمول با اسباب بازی ها

6.علاقه ی غیرمعمول به اشیاء

7.انجام رفتار و حرکات کلیشه ای و تکراری و هیجانی

8.حساسیت به نور ، صدا و لمس شدن

خانواده های محترم میتوانند با مراجعه به سایت انجمن اتیسم همدان و انجام تست های آنلاین تشخیصی اختلال اتیسم و مطالعه ی مطالب موجود نسبت به وضعیت سلامت فرزند خود آگاهی پیدا کنند و در صورت نیاز به ارائه ی خدمات حضوری و تکمیلی، به انجمن اتیسم همدان مراجعه نمایند.

♦ داوود پناهی نژاد در تکمیل صحبت های خود افزود:

انجمن اتیسم همدان سازمانی مردم نهاد،غیردولتی،غیرسیاسی و غیر انتفاعی است با همت تعدادی از خانواده های اتیسم و نیکوکاران گرامی با هدف حمایت از خانواده های اتیسم و کودکان مبتلا به این اختلال در اسفندماه سال 1397 تاسیس و راه اندازی شد.این انجمن با تاکید بر اصول مشارکتی و شناخت و صداقت اهدافی را در دستور کار خود قرار داده است که عبارت اند از :

_ شناسایی و غربالگری و تشخیص زودهنگام در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم از طریق اطلاع رسانی عمومی علائم این اختلال به کمک شبکه های مجازی، رسانه های جمعی و رسانه های ملی

_ ارائه ی خدمات درمانی،آموزشی ،توانبخشی به صورت یکپارچه و هدفمند متناسب با نیاز کودک

_ ارائه ی کمک هزینه ی درمانی از طریق دریافت کمک های مردمی و خیرین گرامی

♦ ماموریت انجمن خیریه اتیسم همدان ارتقاء راه حل های لازم و کمک به شناخت اختلال طیف اتیسم اختصاص داده شده و هدف ما کمک به رفع نیازهای افراد مبتلا به اتیسم و خانواده های آنها از طریق حمایت و پشتیبانی می باشد. همچنین افزایش درک و پذیرش افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم و پیشبرد تحقیقات در مورد علل و مداخلات بهتر برای این اختلال و شرایط مرتبط با آن از جمله دغدغه های ما می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *