اخبار انجمن اتیسم همدان, اخبار سال 1402, اخبار نیمه ی اول سال 1402

گزارش خبری به مناسبت روز جهانی اتیسم 1402

🔹انجمن اتیسم همدان در ادامه ی فعالیت های خود در راستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی اجتماعی در خصوص اختلال اتیسم ، ارائه ی گزارش خبری از فعالیت ها و دست اوردهای انجمن  و مسائل و مشکلات خانواده های اتیسم را در هفته ی جهانی اتیسم سال 1402 در دستور کار خود قرار داد.

در این گزارش خبری عنوان شد :

🔸اتیسم یک اختلال نوظهور در جهان و به ویژه کشور ماست که به دلیل عدم آگاهی مردم و فرهنگ سازی ضعیف ،خانواده های اتیسم را دچار مشکلات زیادی کرده است.در جهان از هر 36 تولد و در ایران از هر 55 تولد یک کودک مبتلا به اتیسم گزارش شده است که طبق آمار از هر 5 کودک مبتلا به این بیماری، 4 نفر پسر و 1 نفر دختر می باشد. متاسفانه شیوع این اختلال روز به روز در حال افزایش است که نشان از رابطه ی مستقیم عوامل محیطی و سبک زندگی ما در شکل گیری این اختلال دارد.

🔹 از آنجایی که دارو درمانی فقط نقش کنترل کنندگی این بیماری را دارد،لازم است با بهره مندی از کلاس های توانبخشی و آموزشی حواس این کودکان را بازیابی کرد و مشکلات رفتاری آن ها را اصلاح نمود.سن 2 تا 7 سالگی مهمترین سن برای تشخیص و شروع درمان این بیماری است که باید از طرف خانواده ها به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.مهمترین علائم این بیماری در این سن به شرح زیر می باشد:

۱.عدم برقراری تماس چشمی

۲.عدم واکنش به اسم خود

۳.نداشتن کلام یا بی هدف بودن کلام

۴.ناتوانی در برقراری ارتباط و بازی با همسالان خود

۵.بازی غیرمعمول با اسباب بازی ها

۶.علاقه ی غیرمعمول به اشیاء

۷.انجام رفتار و حرکات کلیشه ای و تکراری و هیجانی

۸.حساسیت به نور ، صدا و لمس شدن

خانواده های محترم می توانند با مراجعه به سایت انجمن اتیسم همدان و انجام آزمون های آنلاین تشخیصی نبست به سلامت کودک خود اطلاع پیدا کنند و با توجه به نتایج آزمون ها به صورت حضوری به انجمن اتیسم همدان مراجعه نمایند.

🔹 انجمن اتیسم همدان در تلاش است با ارائه ی خدمات یکپارچه ی درمانی،آموزشی و توانبخشی ،نقش موثری در کنترل این اختلال داشته باشد.در حال حاضر 350 کودک اتیستیک در سطح استان توسط انجمن اتیسم همدان شناسایی و تحت پوشش قرار گرفته اند.اما براورد میشود که بیش از 1000 کودک اتیسم در استان همدان وجود داشته باشد. تلاش ما در انجمن اتیسم همدان بر این است که تعداد بیشتری از این کودکان از خدمات انجمن بهره مند شوند.

🔸 آگاه نبودن جامعه در خصوص این اختلال و عدم پذیرش کودکان اتیسم در جامعه ،در کنار مشکلات مالی ناشی از هزینه های درمانی این بیماری ، فشار بسیار زیادی را به خانواده های اتیسم وارد میکند.علاوه بر موارد گفته شده ،نگرانی دائمی والدین اتیسم از آینده ی این کودکان منجر به افزایش آمار افسردگی و طلاق در این خانواده ها شده است.

🔹 از آنجایی که بزرگترین دغدغه ی والدین فرزندان اتیسم،شیوه ی نگهداری و مراقبت از فرزند اتیستیک خود است، تقاضا و درخواست ما از شما مردم عزیز و مسئولین محترم ،کمک به راه اندازی مرکز نگهداری موقت و طولانی مدت از کودکان اتیسم است.امید است با راه اندازی هرچه سریع تر این این مرکز نگهداری بار بزرگی از دوش خانواده های اتیسم برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *